Illusory Material, czyli design nie z tego świata!

Wyobraźcie sobie technologię 3D, która pozwala tworzyć fizyczne przedmioty o właściwościach cyfrowych. Illusory Material odkrywa pojęcie materialności na nowo i pozwala doświadczać design’u nie z tego świata. Uwaga, trzymajcie swoje szczęki!

Iluzoryczny duet

Jiani Zeng i Honghao Deng to projektanci oraz absolwenci MIT na Harvardzie, którzy opracowali tzw. „Illusory Material” (materiał iluzoryczny). To nowa metoda druku 3D, która umożliwia tworzenie produktów o niesamowitych właściwościach optycznych i fizycznych. Materiał pozwala na doświadczenia, które wcześniej wydawały się ‘niemożliwe’ w fizycznym świecie.

Dzięki innowacyjnej technologii projektanci mogą manipulować i kontrolować kolor, teksturę i współczynnik załamania światła poszczególnych trójwymiarowych pikseli w materiale. To z kolei umożliwia im tworzenie produktów reagujących na interakcje użytkownika. Co to oznacza? Wyobraźcie sobie przezroczyste butelki, które wyświetlają informacje tylko wtedy, gdy są oglądane pod określonym kątem. Interaktywne słodycze, które zmieniają kolor i teksturę, kiedy je zjadamy. Interior design? Młodzi projektanci zaprezentowali koncept przedmiotu o nazwie Unream, który wieczorem staje się lampą, a za dnia zmienia swoją teksturę w zależności od tego, jak na niego spojrzymy. Przechodząc obok mamy wrażenie cyfrowego ekranu, który przyjmuje różne formy. Brzmi nieźle prawda?

Technologia

Illusory Material to nowa metoda projektowania, obliczeniowy workflow, który rozkłada medium projektowe na „wątki”, restrukturyzuje i odkrywa materialność na nowo, aby tworzyć unikalne przedmioty, formy, właściwości i doświadczenia.

Celem twórców jest pokonanie ograniczeń tradycyjnego projektowania, eliminując proste powielania istniejących już materiałów, tworząc materialność, która istnieje tylko w cyfrowym świecie.

Patrząc na to od strony technologicznej, mówimy tu o soczewkowej strukturze druku 3D, która umożliwia projektantowi tworzenie dynamicznych kolorów i tekstur w kontrolowany sposób.

Imagine, czyli wizja przyszłości

Design to nie tylko estetyka, ale przede wszystkim funkcjonalność, tak więc potencjał na zastosowanie Illusory Material jest ogromny. Wyobraźcie sobie, że przyszłość tworzenia kolorów nie opiera się na warstwach chemicznych farb, ale na połączeniu soczewek optycznych wydrukowanych w technologii 3D. Co powiecie na niewidzialny przedmiot, który dostarcza informacji tylko wtedy, kiedy jest taka potrzeba? Wyobraźcie sobie twardą powłokę, która wydaje się być miękka. Kosmos.

Bardzo często zapominamy, że ergonomia i funkcjonalność jest stricte powiązana z estetyką. Dzięki Illusory Material projektanci będą mogli dowolnie wręcz, manipulować kolor, teksturę oraz współczynnik załamania światła nowych, niesamowitych przedmiotów, które być może, już niedługo będą z nami na co dzień.