Identyfikacja wizualna, inwestycja na lata!

Dożyliśmy takich śmiesznych czasów, kiedy człowiek pachnący spirytusem kojarzy się z odpowiedzialnością społeczną i higieną, a kontakty międzyludzkie przechodzą prawdziwy kryzys. Tak więc ogólnie przyjęte wartości wywróciły się do góry nogami. W biznesie jest podobnie. Większość marek przechodzi właśnie głęboki kryzys, wiele upadło, ale są i te, które mają się świetnie. Jaką rolę ma w tym wszystkim spójny komunikat, odbiorcy i branding? Dzisiaj postaram się opowiedzieć Wam o tym, jaką wartość daje nam identyfikacja wizualna firmy i dlaczego jest to dobra inwestycja na lata?

Zawsze uważałem za zabawne fakt, że ludzie potrafią inwestować w złoto, grają na giełdach, chowają papiery wartościowe w szafie, ale kiedy chodzi o wizerunek ich firmy, marki, która zapewnia im byt i utrzymuje pracowników, często sprowadza się to do przysłowiowego ‘meh’.

Najczęściej gubi nas założenie, że kiedy jest dobrze, to jest dobrze!

Kolejna ciekawostka tkwi w naszej psychologii i takim śmiesznym mechanizmie poznawczym. Nielogiczne jest dla nas inwestowanie w coś mnóstwo czasu i pieniędzy, w celu uzyskania niewielkiej korzyści. Analogicznie często nie dostrzegamy, że tak naprawdę niewielki wysiłek i stosunkowo nieduża inwestycja może przynieść nam naprawdę wielki sukces.

Moja firma nie potrzebuje identyfikacji!

Co to znaczy? To znaczy, że przy pierwszym projekcie będziecie zgadywać, jak i gdzie umieścić własne logo, jakie kolory do niego dobrać, która typografia będzie pasowała do projektu, czy potrzebne jest Wam hasło, może jakieś zdjęcie, a może nie?. Typowy scenariusz. Następnie wprowadzacie nowy produkt lub usługę … i ta zabawa zaczyna się od nowa! Prawdziwa wartość to ‘nie’ znak! Przynajmniej nie na początku. Musicie zrozumieć, że logo marki nabiera wartości dzięki brandingowi, identyfikacji oraz dobrej komunikacji. To skutecznie przeprowadzona kampania wizerunkowa i przemyślany dialog zagwarantuje Waszej marce sukces. Sytuacja odwrotna może mieć miejsce tylko wtedy, kiedy wypracowaliśmy sobie już silny brand. W tej sytuacji już samo umiejscowienie logo niesie ze sobą wszystkie wartości.

Myślimy lata w przód!

Wyobraźcie sobie, że pracujemy nad wizerunkiem marki poruszającej się stricte w sferze digitalu. Tworzymy szablony reklam internetowych, headerów oraz materiałów social media. Nie zmienia to faktu, że tworząc taki system identyfikacji, pamiętamy o elementach uniwersalnych.

Wyobraźcie sobie sytuację, w której producent soków chce produkować batoniki?

Specjalista od kreowania wizerunku wie, że system identyfikacji nie może ograniczać marki, lecz dać jej narzędzia do skutecznego rozwoju. Dobra identyfikacja pracuje dla marki przez lata. Wróćmy zatem do naszej przykładowej marki w internecie. Mijają 3 lata i oprócz dystrybucji w sieci, marka wprowadza własny produkt. I co? Tak naprawdę zupełnie inne zasady i nośniki, ale dzięki stworzonej identyfikacji nie musimy się już głowić i wymyślać kosmosów. Co więcej, wykorzystujemy mechanizm tzw. dźwigni. Marka, którą tworzyliśmy 3 lata temu, jest już znana, kojarzona, można się z nią utożsamić, więc wykorzystanie jej elementów automatycznie dodaje te wartości nowym projektom. Proste opakowanie, karta produktu, zdjęcia i gotowe!

Brand Identity to taka budowa na dobrych fundamentach. Porównajcie rozpoznawalność marki do drapacza chmur. Trudno zapamiętać małe, szare kostki na obrzeżach miasta. Będziecie znacznie lepiej rozpoznawani, jeżeli zbudujecie solidny fundament dla kolejnych kondygnacji. Co więcej, będziecie rozpoznawalni z daleka!

Jak to wygląda Kosztowo?

Przyjmijmy, że nasza identyfikacja pozwoli nam na rozwój i kreowanie marki przez okres 5 lat. Branżowo mówi się o okresie od 5 do 7 lat, aż do momentu kolejnego liftu lub rebrandingu. Jeżeli przyjmiemy, że koszt średnio rozbudowanej identyfikacji waha się od 10 do 15 tys. zł, to tylko w skali 1 roku dzienny koszt to ok. 40 zł. A teraz rozbijmy tę inwestycję na okres 5 lat. Otrzymujemy śmieszną kwotę 8 zł dziennie. Oczywiście za branding płaci się zazwyczaj jednorazowo, ale pamiętajcie… mówimy o wizerunki Waszej firmy. Czy o życiowy dorobek można zadbać równowartością tabliczki czekolady? Będzie cholernie trudno. Chodzi mi o scenariusz, w którym ‘przedsiębiorcy’ uważają, że logo z internetu rozwiąże ich wszystkie problemy,  tylko dlatego, że jest ładne. Oczywiście cena za stworzenie CI jest uwarunkowana przede wszystkim branżą oraz wielkością przedsiębiorstwa. Na koniec pamiętajcie, że jest ona również nośnikiem wartości. Dlatego nie oceniajcie potencjału swojej firmy na parę stów, szukając opcji ‚najtaniej’.

Autor: Krzysztof Skotnicki