Alfa Romeo Tonale – Dla tych, którzy chcą inaczej!

Jeżeli nie doświadczył(a)eś marki Alfy Romeo po roku 2016, to śmiało możemy powiedzieć, że wiele Cię ominęło. Włoski producent wypuścił na rynek modele, które nie bez powodu rozpalają serca entuzjastów motoryzacji.

Była i jest rewelacyjna Giulia oraz Stelvio, które przeszły w 2023 roku kolejny facelifting. Ich doskonałe właściwości jezdne wyznaczają nowe standardy w segmentach, lecz Alfa Romeo wiedziała, że potrzebuje nowych modeli, które odda większej grupy odbiorców. Zapowiedzi było kilka. Elektryfikacja, Crossover oraz mały samochód miejski. Tonale, choć mocno spóźnione, walczy o rynek bardzo dzielnie.

DNA Alfy Romeo

Chcieliśmy poczekać nieco dłużej i dostać w swoje ręce najmocniejszą odmianę Tonale, która jest zarazem hybrydą typu Plug-in. Najmocniejsza pod względem osiągów oraz poziomu elektryfikacji okazała się wersja Veloce Q4 o mocy 280 KM.

Wersja Veloce oferuje nam najbogatsze wyposażenie, 19″ felgi oraz stylizację nadwozia Dark Miron

Na papierze wszystko się zgadza. Dostajemy jeden z najpiękniejszych, jeżeli nie najpiękniejszy samochód segmentu C-SUV. Czy DNA Alfy Romeo zostało zachowane? Zdecydowanie tak. To kolejny model włoskiej marki, za którym ciężko się nie obejrzeć na ulicy, a jego posiadacze mogą dumnie położyć swój kluczyk na stoliku w kawiarni.

Uwodzi stylistyką

Tonale ma bardzo specyficzną bryłę. Model koncepcyjny był nieco zgrabniejszy, ale wziąż… jest to auto, które dzięki kilku zabiegom estetycznym wyróżnia się na tle konkurencji.

Z przodu i z tyłu mamy charakterystyczne lampy z potrójnym wzorem, których nie da się pomylić z żadną inną marką

To jedna z najważniejszych cech, które powinny wyróżniać markę premium. Tonale nic nie udaje, a raczej wyznacza trendy w stylistyce nadwozia. Piękne przetłoczenia, felgi ze wzorem Teledial oraz czarne emblematy tworzą bardzo charakterystyczny i spójny projekt.

Serce włoskie, brzmienie boskie!

Zaawansowany układ hybrydowy składa się z turbodoładowanego silnika 1,3 l napędzającego przód oraz silnika elektrycznego napędzające tył. To sprawia, że w trybie elektrycznym możemy pokonać około 80 km. Chcecie poczuć dreszczyk emocji?

W trybie sportowym Tonale brzmi świetnie! Byliśmy zaskoczeni, że ten niewielki crossover potrafi zaryczeć lepiej niż jego starsza siostra

280 KM i napęd Q4 pozwala na pokonanie 'setki’ w zaledwie 6,2 sekundy. To bardzo dobry wynik, biorąc pod uwagę ciężar na poziomie 1835 kg. Jazda po mieście to prawdziwa przyjemność, ponieważ auto prowadzi się niezwykle lekko, ALE! W naszym odczuciu trzeba ten układ zrozumieć i nauczyć się nim jeździć.

Układ kierowniczy jest bezpośredni, jak na alfę przystało, ale bardzo lekki. Nie oczekujmy wrażeń identycznych jak w modelach Giulia czy Stelvio. Jednym przypadnie do gustu, a innym już nieco mniej. Jeżeli chodzi o przeniesienie napędu, sprawa wygląda podobnie. To pierwszy PHEV Alfy Romeo i spisuje się naprawdę nieźle, ale nie na każde zawołanie i nasze życzenie.

Chcemy jeździć 'Eco’ i bezemisyjnie? Nie oczekujmy porażających emocji i dynamiki. Wybieramy jazdę sportową? Nie liczmy na rekordy spalania

Po kilku godzinach okazało się, że w trybie hybrydowym najlepiej odpuścić i cieszyć się ekonomiczną jazdą, natomiast w trybie Dynamic, warto złapać za łopatki i cieszyć się z tego, co mamy pod prawą nogą.

Co skrywa wnętrze?

Po raz pierwszy w historii ’Cannocchiale’ czyli teleskopowy panel zegarów jest w pełni cyfrowy i musimy przyznać, że wyszedł on bardzo dobrze. Jest funkcjonalny, czytelny, a do naszej dyspozycji mamy również widok Vintage, który nawiązuje do analogowych zegarów sportowych.

Deska rozdzielcza Tonale jest naprawdę ładna. Znajdziemy tu charakterystyczne wloty powietrza, genialną kierownicę, aluminiowe manetki oraz pokrętło DNA

Projektanci znaleźli również bardzo ciekawy sposób na wkomponowanie panelu z oświetleniem ambiente. Tysiące świetlnych nici tworzy tu bardzo ciekawy wzór. 10,25″ Ekran systemu infotainment nie jest tak dobrze wpisany w całość, jak w przypadku Stelvio czy Giulii, ale w żaden sposób nie przeszkadza. Jego jakość jest znakomita, natomiast w samym systemie można się początkowo pogubić.

Dlaczego Tonale?

Naszym zdaniem jest to samochód bardzo udany i funkcjonalny. Tonale mierzy 4,5 m długości, a jej wnętrze spokojnie pomieści niewielką rodzinę. Hybryda oczywiście zabiera nam nieco bagażnika, ale wiadomo… coś za coś!

Na pewno jest to samochód dla kogoś, kto chce jeździć autem nietuzinkowym. Jeżeli zastanawiałeś się nad Alfą Romeo, ale rozsądek podpowiadał coś bardziej ekonomicznego, to być może hybrydowe Tonale będzie spełnieniem tego marzenia.