Żeby nadal było słodko! Czyli jakie znamy zamienniki cukru?

Cukier nie bez powodu nazywany jest białą śmiercią – odpowiada za wiele chorób i problemów zdrowotnych. Powoduje otyłość, nadciśnienie, stany zapalne, cukrzycę typu 2. Stanowi też przyczynę chorób serca, stresu oksydacyjnego i próchnicy. Nie dostarcza organizmowi żadnych składników odżywczych. Jego spożywanie jednak daje nam dużą przyjemność, dlatego tak często sięgamy po słodycze, czy napoje gazowane. Cukier jest niebezpiecznym uzależniaczem. Najczęściej do żywności dodawany jest w postaci sacharozy, lecz gdy odkryto jej szkodliwe właściwości, zaczęto szukać jej zdrowych zamienników.

FRUKTOZA

Fruktoza nazywana jest też cukrem owocowym bo znajduje się głównie w sokach owocowych i w miodach. Jest ona słodsza od sacharozy więc stała się jednym z lepszych jej zamienników. Niestety czas pokazał, że fruktoza też ma niekorzystny wpływ na ludzki organizm. Przyczynia się do powstawania kamieni nerkowych, dny moczanowej i nadciśnienia tętniczego. Jej obecność na etykiecie któregoś z produktów spożywczych powinna zniechęcić nas do jego zakupu.

SYROP GLUKOZOWO – FRUKTOZOWY

Produkcja syropu glukozowo – fruktozowego jest dużo tańsza od produkcji sacharozy. Dlatego producenci żywności nie żałują nam go w swoich produktach. Niestety, substancja ta, podobnie jak fruktoza, rujnuje nasze zdrowie. Nadmierne spożycie prowadzi do nadwagi, do zaburzeń gospodarki lipidowej, cukrzycy typu 2 i do licznych chorób układu krążenia.

STEWIA

Stewia jest rośliną, która ma nie tylko właściwości słodzące ale i lecznicze. Badania wykazują, że o dziwo, ma prozdrowotne działanie na ludzki organizm. Nie dostarcza dodatkowej energii w diecie, działa przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo i przeciwgrzybiczo. Nie powoduje próchnicy i jest bezpieczna dla chorych na cukrzycę bo nie powoduje gwałtownych zmian stężenia glukozy (ma zerowy indeks glikemiczny). Stewię uznano za substancję bezpieczną dla zdrowia.

POLIALKOHOLE

W dużym skrócie, mogą pozytywnie wpływać na ludzkie zdrowie. Najwięcej korzyści odniesiemy spożywając ksylitol, inaczej cukier brzozowy. Jego słodkość jest na takim samym poziomie jak słodkość sacharozy, a jednak wspiera nasze jelita, mając działanie prebiotczne. Dodaje się go nawet do past do zębów bo nie dość, że nie szkodzi jamie ustnej to jeszcze pomaga ją leczyć. Wykorzystywany jest też w kosmetyce bo ma właściwości nawilżające. Niestety, spożycie zbyt dużej ilości, może powodować efekt przeczyszczający.

ASPARTAM

Aspartam zapewnia bardzo słodki smak nie powodując nadwagi, dlatego jest bardzo popularny u osób na diecie. Niestety jego spożywanie budzi dużo wątpliwości. Może odpowiadać za bóle głowy, zaburzenia pamięci czy depresje. Nie wykluczono też jego działania rakotwórczego. Potrzebne są dalsze badania aby móc wysnuć jednoznaczne wnioski. Obecnie uznany jest on za środek bezpieczny.

Podsumowując, wybierajmy cukier pochodzenia naturalnego oraz substytut o niskim indeksie glikemicznym. Pamiętajmy również, że nasz organizm uzależnia się od cukru, tłuszczu i soli, dlatego nic dziwnego, że znajdziemy ich mnóstwo w najpopularniejszych produktach spożywczych. Być może warto rozważyć odstawienie ‘słodzika’ na bok i obserwację samego siebie. Podejdźcie do tego, jak do słodzenia herbaty lub kawy. Po krótkim czasie takiego eksperymentu, nie będziecie w stanie posłodzić herbaty nawet miodem.

autor: COŚ UQO – Krzysztof Karwowski