Rozmawiamy o „dobrym dizajnie” z Chris’em Do! [WYWIAD] The ARQ Special!
Chris Do to żyjąca legenda branży kreatywnej i biznesu związanego z dizajnem. Pomaga milionom młodych twórców w budowaniu firm oraz wspiera liderów biznesowych w tworzeniu własnych marek. Jego misja to „wyszkolenie” 1 miliarda osób na całym świecie. Dla nas…? Chris jest jedną wielką inspiracją! Jego treści na kanale The Futur pomogły nam tworzyć innowacyjne projekty w branży. The ARQ pewnie by nie powstało, gdyby nie upór, którym zaraził nas wiele lat temu. Zapraszamy na ekskluzywny wywiad, w którym pytamy go o początki swojej kariery, plany na 2025 rok, opinię na temat Polski oraz ulubione marki i produkty. [English version here!]
Chris, jesteś kojarzony z brandingiem, komunikacją i uczeniem biznesu w branży kreatywnej. Jakie widzisz różnice, porównując swój pierwszy projekt, ze światem w 2024 roku?
Kiedy zaczynałem w 1995 roku, pracowałem nad logotypami i głównymi tytułami do programów. To był zupełnie inny świat. To był internet 1.0, Photoshop 3.0, który właśnie dodał warstwy, a Adobe kupiło After Effects. Fax i Rolodex były niezbędnymi narzędziami w handlu. Teraz jesteśmy w erze mediów społecznościowych i AI. Media społecznościowe zmieniły zasady gry pod względem naszej zdolności dotarcia do potencjalnych klientów i budowania społeczności. Możemy wyszukiwać i znajdować niemal wszystko, czego szukamy, za pośrednictwem Google.
Wykorzystujemy AI do wyszukiwania i redagowania treści. Dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, twórcy mogą zarabiać na życie z dowolnego miejsca na świecie i żyć w sposób, który jest bardziej zgodny z ich indywidualnymi pasjami i zainteresowaniami.
Wielu fanów w Polsce zna Cię z YouTube. „The Futur” był prawdopodobnie pierwszym kanałem, przez który odkrywało się Chrisa Do. Czy nadal polecasz YouTube jako świetny sposób na nawiązanie kontaktu ze swoimi odbiorcami, czy może inspirujesz już zbyt wielu z nas i są lepsze platformy, aby to robić?
Mogę być stronniczy, ale nadal wierzę w YouTube jako platformę dystrybucji treści. Właśnie zakończyliśmy cykl, w którym długie formaty (3-godzinne podcasty) mogły odegrać kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej. TikTok i IG reels świetnie sprawdzają się w przyciąganiu nowych widzów, ale nie są świetne w budowaniu społeczności i zaangażowania.
Na podstawie naszych własnych danych, obserwacji i anegdotycznych historii wydaje mi się, że treści w długiej formie, lekko lub nawet nieedytowane, mają lepsze wyniki, niż te krótkie. Ludzie chcą zobaczyć, kim naprawdę jesteś. Podziwiam również inwestycje YouTube w twórców. Organizują wydarzenia dla twórców, nagrody, oferują doradców, imprezy, funkcje sieciowe, a ich program AdSense faktycznie płaci twórcom za tworzenie treści w sposób, którego nie oferuje żadna inna platforma. Okres przydatności treści 'evergreen’ jest naprawdę długi. Ludzie nadal oglądają i komentują filmy, które stworzyliśmy 10 lat temu.
Inną platformą, którą polecam, jest Linkedin. Obecnie około 1% użytkowników Linkedin tworzy treści co tydzień. Oznacza to mniejszą konkurencję. Jeśli jesteś kreatywny, możesz tworzyć lepiej zaprojektowane lub estetyczne posty, które naturalnie się wyróżnią. Linkedin nadal ma duży zasięg organiczny.
Powiedziałeś w Internecie naprawdę sporo o „dobrym designie”, ale czy zdradzisz nam swoje ulubione projekty lub produkty, które w 2024 roku zasługują na miano „świetnych”?
Uwielbiam innowacyjne produkty od DJI — kamera Osmo Pocket 3 (duża matryca, przenośna, inteligentnie parująca się z bezprzewodowym mikrofonem), kamera Ronin 4D (4-osiowa stabilizacja, modułowa konstrukcja, transmisja bezprzewodowa i ustawianie ostrości z wykorzystaniem LiDar).
Jeśli chodzi o mnie osobiście, w tym roku miałem kilka fajnych kamieni milowych. Zostałem wybrany do udziału w programie Amazon Prime „60 Day Hustle”, prowadziłem serię warsztatów sprzedaży w Los Angeles, Miami i Londynie i jestem coraz bliżej osiągnięcia 1 miliona obserwujących na IG.
Nasz kraj znalazł się na Twojej liście „meetupów” wiosną 2023 r. Czy są plany, aby ponownie odwiedzić Polskę i co zrobiło na Tobie największe wrażenie podczas ostatniej wizyty?
Warszawa była na trasie Futur Euro Tour w 2023 r. Planujemy wrócić w 2025 r. tak więc bądźcie czujni! Na pewno jestem pod wrażeniem etyki pracy i bezpośredniego stylu komunikacji. Jest to bardzo zgodne ze sposobem, w jaki ja lubię rozmawiać. Poza tym ludzie w Polsce są bardzo serdeczni i gościnni.
Przeszedłeś długą drogę w tworzeniu treści. Stałeś się również bardziej pewny siebie przed kamerą. Dlaczego, Twoim zdaniem, tak wiele osób chowa się za przeciętnymi reklamami i grafikami w mediach społecznościowych, zamiast rozmawiać ze swoją publicznością?
Ludzie robią to, co łatwe, wygodne i bezpieczne. Bycie przed kamerą przynosi poziom ekspozycji, na który większość ludzi nie jest gotowa. Otwierasz się na wszelkiego rodzaju krytykę. Ludzie w Internecie nie są zbyt mili ani troskliwi w swoim stylu komunikacji. Trudno znaleźć swój głos i „pojawiać się” regularnie. Trudno nauczyć się komunikować i być osobą towarzyską. Ale… warto się wysilić!
Zakładając The ARQ wdrożyliśmy Twoją strategię bycia pokornym oraz „Zasadę 51%”. True story! Staramy się wspierać małe firmy i przedsiębiorców, oferując im świetne treści redakcyjne. Łatwo jest pisać o celebrytach, ale prawie żadne lokalne media nie skupiają się na ludziach, którzy zaczynają swoją kreatywną podróż. Co, Twoim zdaniem, mogą zrobić lokalne gazety i media, aby pomóc młodym twórcom?
Dawanie nowym lub mało znanym osobom i firmom okazji do zaprezentowania swojej pracy to świetne podejście. Rozważyłbym organizowanie funkcji networkingowych, gali wręczania nagród i organizowanie wydarzeń, aby łączyć branżę i twórców.
„Opanowanie” to pewnie duże słowo w słowniku Chrisa Do. Czy pamiętasz projekt lub spotkanie, w którym emocje wzięły górę i później tego żałowałeś?
Miałem kilku klientów, którzy potrafili mnie zdenerwować, będąc bardzo lekceważącymi i niepotrzebnie oschłymi. Nie sądzę, żebym stracił kiedykolwiek opanowanie, ale nie jestem typem, który siedzi i pozwala się obrażać. Zawsze staram się zachowywać profesjonalnie, ale kilka razy wstałem i wyszedłem.
Jeden z potencjalnych klientów zaprosił nas na spotkanie i poprosił o przedstawienie pomysłów na jego projekt. Powiedziałem im przez telefon, że tego nie robimy. Powiedzieli, że to w porządku i żebyśmy po prostu przyszli się spotkać. Kiedy przyjechaliśmy, rozstawiliśmy się, a następnie zapytali nas: „Jakie macie pomysły?”. Odpowiedziałem krótko: „Wydaje mi się, że się nie zrozumieliśmy”. Niedługo potem wstaliśmy i wyszliśmy.
Nie robię tego, bo jestem arogancki. To nie jest duma. Wierzymy, że praca nad pomysłami bez zobowiązania ze strony klienta to głupi sposób na wymyślanie złych pomysłów. Nigdy więcej z nimi nie rozmawialiśmy, a wspomniana sytuacja to przykład jasnego określenia naszych granic.
Chris, to była prawdziwa przyjemność przeprowadzić z Tobą wywiad. Czy możesz nam powiedzieć, jaki jest Twój cel na 2025 rok?
Opracowujemy serię podręczników do niektórych z naszych najpopularniejszych filmów. Będą to tzw. mikro produkty i powinny być dostępne za mniej niż 25 USD. To jeden ze sposobów na to, aby ludzie mogli podjąć działania na podstawie tego, czego się nauczyli. Chcemy wspierać tworzenie większej ilości treści.
Aktywnie poszukuję też nowej powierzchni biurowej. Jestem gotowy wrócić do środowiska studyjnego i zaprosić naszą społeczność do nagrań na żywo. Piszę nową książkę o moim podejściu do sprzedaży. To przewodnik dla introwertyków po sprzedaży opartej na „pozwoleniu”.
Na koniec pracuję nad armią botów AI, które są szkolone, aby pomagać kreatywnym przedsiębiorcom w szeroko pojętym wdrażaniu. Będą to boty, które: analizują rozmowy sprzedażowe, piszą oświadczenia, tworzą świetne oferty i strony sprzedażowe w formie listów miłosnych. [English version here!]
Rozmawiał: [Krzysztof Skotnicki]
SPREAD THE ARQ!
Dziękujemy za zaangażowanie i konsumpcję naszych treści.
Podziel się THE ARQ z innymi świadomymi odbiorcami poprzez social media.