To pierwszy model spod szyldu lwa, który mamy okazję zaprezentować na The ARQ. Dzięki salonowi Peugeot Wojciechowski Zielona Góra, z nowym 2008 spędziliśmy dłuższy weekend i… tak, jak myśleliśmy… jest świetny!
ORIGINE, czyli GENEZA
Francuska marka zawsze stawiała na wzornictwo. Ciężko odnieść się do konkretnego rocznika lub modelu i stwierdzić jednoznacznie, że któryś z nich był po prostu nudny. Jednak w 2012 roku nastąpił naszym zdaniem pewien przełom. Zaprezentowano model 208, który wprowadził nową jakość, stylistykę i rozdział w historii marki. Ciekawostką jest, że w tym samym roku marka otworzyła innowacyjne studio projektowe Peugeot Design Lab, które skupiało się na innych sektorach branży.
Rynek zaczął się zmieniać, a popularność na miejskie SUV’y diametralnie wzrosła. Pierwszy 2008 był w pewnym sensie przetarciem drogi i podniesionym 208, natomiast trzeba przyznać, że odniósł niezaprzeczalny sukces sprzedażowy. Naszym zdaniem marka Peugeot prowadzi konsekwentną politykę rozwoju, oferując innowacyjne rozwiązania i oryginalną stylistykę, co przekłada się na liczne sukcesy w ostatnich latach. Nowy 2008 jest wypadkową tych wszystkich działań, co sprawia, że jest samochodem przemyślanym, pięknym i nadzwyczaj kompletnym. Dlaczego? No właśnie…
DESIGN, DESIGN, DESIGN!
Po raz kolejny design! Nowy 2008 jest po prostu zjawiskowy. Mieliśmy okazję testować wersję GT Line z silnikiem PureTech 130 S&S M6 i w kolorze Orange Fusion. Przód auta to dostojny grill z logo marki i charakterystycznymi reflektorami przypominającymi kły. Niestety często się zdarza, że miejskie SUV’y mają zaburzone proporcje, ponieważ bryła, miejsce wewnątrz oraz przestrzeń bagażowa to jedno, a płyta podłogowa, na której bazują to drugie. Tutaj nie ma o tym mowy! Nowy 2008 to piękne, ostre linie, przetłoczenia, dynamiczna sylwetka i chyba najpiękniejszy 'tył’ w swojej klasie.
Każdy zabieg stylistyczny sprawia, że mamy wrażenie auta większego lub znacznie droższego. Brawo Peugeot!
Nie zabrakło również detali. Czarny dach, minimalistyczny pattern ukryty w słupku C, nazwa marki wewnątrz tylnego klosza reflektorów, symbol modelu umieszczony w centralnym miejscu maski oraz trójwymiarowy grill, który w zależności od padającego światła, jest czarny lub błyszczy chromowanymi elementami. To właśnie dzięki tym mały smaczkom utożsamiamy się z daną marką, lubimy swój nowy samochód i spoglądamy na niego zaraz po odejściu.
W ŚRODKU… PRZYSZŁOŚĆ!
Tutaj moglibyśmy napisać esej. Mieliśmy okazję zasiadać już za kierownicą kilku wyjątkowych aut, natomiast najnowsza wersja kokpitu marki Peugeot jest fenomenalna. Od pierwszej chwili mamy wrażenie prowadzenia konceptu, który został dopuszczony do ruchu cywilnego, a jednak wszystko tu po prostu działa! Kompaktowa kierownica, która jest już znakiem rozpoznawczym marki, daje wrażenie sterowania nowoczesnego pojazdu. Zegary są umieszczona ponad jej linią, ale to wygoda użytkowania jest tutaj na pierwszym miejscu. To rozwiązanie sprawia, że prowadzenie pojazdu nie męczy i daje mnóstwo frajdy.
Wewnątrz, tzw. ‘analogowy’ użytkownik, może czuć się przez chwilę nieswojo, natomiast nie ma mowy tu o nudnym pragmatyzmie. Design wnętrza nowego 2008 to w dużej części ‘state of the art’ ergonomii
Deska rozdzielcza po raz kolejny została ‘wyczyszczona’ i znajdziemy tu jedynie to, co jest potrzebne. Podobnie jest z i-Cockpit® 3D, czyli cyfrowymi zegarami, które tym razem, wyświetlają informacje w trójwymiarze. Po prawej stronie pojemnościowy ekran HD o przekątnej 10’’, przyciski skrótów niczym z kokpitu samolotu, pokrętło 'Volume’ i to wszystko. Bez wątpienia trzeba się tu kilku rzeczy nauczyć, ale po krótkim czasie okazuje się, że przyszłość jest naprawdę ekscytująca.
A co z wygodą? Znajdziemy tu piękną szarą tapicerkę z kontrastowymi przeszyciami, deskę rozdzielczą wykonaną z oryginalnych i miłych w dotyku materiałów, skórzane elementy oraz efektowne oświetlenie ambient. Miejsca jest znacznie więcej, niż się wydaje, a fotele są imponująco wygodne. Bagażnik posiada niski próg załadunku i około 430 litrów pojemności. Jeżeli w miejskim 208, cztery dorosłe osoby mogą być już małym wyzwaniem, tutaj mogą podróżować już w pełnej wygodzie.
Spodobały nam się również szczegóły w postaci kontrastowej ‘czerwieni’ podświetlenia przycisku hamulca postojowego, dzięki czemu nie da się o nim zapomnieć, zgrabne miejsce na umieszczenie dłoni przy ekranie systemu infotainment, co wyraźnie poprawia jego obsługę oraz ikony kierunkowskazu, które wyświetlają się na trójwymiarowym elemencie… deski rozdzielczej 😉
TURBO PAZUR
Będziecie bardzo zaskoczeni, co potrafi trzycylindrowy silnik o mocy 130 KM. Oczywiście mamy tutaj zakres obrotów, które bez turbo potrzebują krótkiej chwili na obudzenie, natomiast później czekało na nas pozytywne ‘WOW’. Nowy 2008 jest autem zwinnym, nie czuć w nim jego rozmiarów, a układ kierowniczy działa bardzo precyzyjnie. Oczywiście mając na uwadze nasze ego, opcja sport była włączona przez 90% testu, ale nawet przy tym ustawieniu, jednostka napędowa potrafi być bardzo oszczędna. Nie ma co ukrywać, silniki PureTech są jednymi z najlepszych. Nie sprawiają wrażenia ‘wyżyłowanych’.
PODSUMOWANIE
Bardzo ciężko jest tu się do czegoś przyczepić. Nowy 2008 jest jednym z najlepszych samochodów w swojej klasie, a to znaczy, że jego wersja elektryczna będzie jeszcze bardziej ekscytująca dla fanów elektromobilności. Miejski SUV od Peugeot jest świetnym przykładem ewolucji marki oraz doskonałym przykładem uniwersalności. Znajdziemy tu oryginalne wzornictwo, świetne jednostki napędowe, komfortowe zawieszenie oraz przestronne wnętrze. Model 2008 zdecydowanie zostanie w naszej pamięci na długo!
SPREAD THE ARQ!
Dziękujemy za zaangażowanie i konsumpcję naszych treści.
Podziel się THE ARQ z innymi świadomymi odbiorcami poprzez social media.