Piotr Łapa – Design ARQ

Sztuka projektowania krojów pisma to jedna z trudniejszych dziedzin w grafice użytkowej. Połączmy to z rozwijającym się projektowaniem oraz możliwościami grafiki 3D, a otrzymamy bardzo ciekawą mieszankę. Właśnie w taki sposób oczarowały nas projekty Piotra Łapy.

Jak sam wspomina, papier i ołówek byli jego nieodłącznymi kumplami. Już od najmłodszych lat rysował i brał udział w konkursach.

Będąc małym dzieckiem, bardzo dużo rysowałem. Często były to postaci z bajek, filmów np. Gwiezdnych Wojen. W podstawówce brałem udział w wielu konkursach plastycznych. W gimnazjum rodzice zapisali mnie na lekcje rysunku i malarstwa, które szkoliły między innymi ludzi mających ambicje studiować na ASP

Na początku zafascynowała go architektura, jednak szybko zaczął odnajdywać się w grafice użytkowej oraz pierwszych projektach na zlecenie. W projektowaniu od zawsze fascynowała go faza koncepcyjna, wizualizacje i skład.

Manier – to szeryfowa rodzina kroju pisma o 6-ci grubościach, inspirowana krojami „transitional” i nowoczesnymi. Ma ona duża „wysokość x”, wyraźne trójkątne, klinowe szeryfy, bardzo mocny kontrast i pionowa oś cieniowania. Doskonale nadaje się do krótszych tekstów, nagłówków, plakatów, identyfikacji wizualnych, stron internetowych i aplikacji.

Prawdziwe powołanie poczuł po zakończeniu studiów, kiedy to trafiła w jego ręce książka Adriana Frutigerʼa „Człowiek i jego znaki”. To książka, która opisuje między innymi historię pisma. Ten sposób zaczęła się jego obsesja na punkcie liter.

Zacząłem się bardzo mocno dokształcać na temat projektowania krojów pism, liternictwa i typografii, głównie z książek i analizując udane projekty historyczne i współczesne

Pierwsze kroje pisma, które wyszły spod ręki Piotra to bezszeryfowy Gilmer i szeryfowy Manier. Z czasem zaczęły się dobrze sprzedawać na marketach i marki takie jak np. Unfold App użyły jego projektów. To dało mu motywację do dalszego rozwoju.

Aktualnie oprócz projektowania krojów pism zajmuję się także liternictwem, projektowaniem logotypów, wzorów literniczych i w mniejszym stopniu grafika 3d

Podczas pandemii Piotr stworzył niekomercyjny projekt serii liternictwa, który nazwał ‘Lettering Lab’. Zawiera on około 20 wzorów. Koncepcje powstawały odręcznie w jego szkicowniku, a następnie najlepsze z nich przerysowano wektorowo w programie komputerowym.

Amient – to eksperymentalny, displayʼowy krój pisma. Jest on bardzo wyrazisty i ekscentryczny, stanowi eklektyczną ale jednocześnie spójna mieszankę form literniczych, składa się jedynie z wersalików i na ten moment posiada jedną grubość. Projekt ten był pewnego rodzaju odskocznią od konserwatywnych zasad jakimi rządzi się type design. Krój ten doskonale nadaje się na plakaty, okładki płyt, rożnego rodzaju grafiki. Jest on jednak złym wyborem jeśli chodzi o skład tradycyjnego tekstu.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, jak żmudne jest projektowanie kroju pisma, które będzie spełniać funkcję użytkową. Dzieje się tak, ponieważ doświadczony projektant nie tworzy pojedynczych liter, ale cały system. Z doświadczenia wiecie, że jest wiele czcionek, które po prostu nie działają poprawnie. To właśnie wtedy wiedza na temat światła, kerningu oraz poszczególnych odstępów pomiędzy problematycznymi literami wygrywa. Do tego dochodzą znaki specjalne oraz interpunkcja. Jest to proces, który trwa od kilku miesięcy do kilku lat.

Koniecznie zapoznajcie się z twórczością Piotra i zobaczcie, jak umiejętnie łączy sztukę projektowania kroju pisma ze swoją wiedzą nabytą na temat architektury oraz przestrzeni.

PIOTR ŁAPA INSTAGRAM
LINKEDin